حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

20 نکته مهم برای ضبط بهتر صدای خواننده

 

 

20 نکته مهم برای ضبط بهتر صدای خواننده

 

 

20 نکته مهم برای ضبط بهتر صدای خواننده :

 

 

1- مطمئن شوید که خواننده از لحاظ فیزیکی کاملاً راحت است و زیر هیچ فشار روحی نیست، اکثر خواننده ها ترجیح می دهند در اتاقی ضبط کنند که از لحاظ درجه حرارت، مناسب باشد، نه خیلی گرم. اگر خواننده به دلیل وجود جمعیت (در هنگام ضبط) احساس راحتی نمی کند، همه را از استودیو بیرون بفرستید، به غیر از مهندسین صدا و تهیه کننده ( یا ناظر بر ضبط)

 

2- زمانی را برای تنظیم مناسب هدفون خواننده گذاشته و به یاد داشته باشید که مقداری Reverb به خواننده کمک می کند تا با اعتماد به نفس بیشتری بخواند. اگر خواننده بتواند شخصاً صدای مورد نیازش را کم و زیاد کند به مراتب بهتر است؛ فراموش نکنید که صدای مناسب در هدفون موجب گرفتن نتیجه بهتری می شود.

 

3- همیشه از یک فیلتر pop- shield بین خواننده و میکروفون استفاده نمایید و به خاطر داشته باشید که تصحیح اشکالات موجود در ضبط، همیشه در هنگام edit و میکس ممکن نیست .

 

4- از یک میکروفن خوب استفاده کنید؛ لازم نیست که حتما میکروفون خیلی ویژه ای باشد. شما باید از استفاده از میکروفون های ارزان تجاری یا آن هایی که با ضبط صوت های خانگی ارائه می شوند خودداری کنید. استودیوهای حرفه ای معمولاً از میکروفون های خازنی (Capacitor) استفاده می کنند ولی در استودیوهای خانگی، یک میکروفن back- electret یا حتی یک dynamic خوب برای خواننده، می تواند نتیجه ای عالی به ارمغان بیاورد.

 

5- میکروفونی را انتخاب کنید که مناسب خواننده باشد. خوانندگانی که صدایی نازک و ظریف دارند، معمولا با میکروفن dynamic، بهتر نتیجه می دهند، مثل میکروفن معروف (Shure SM58)  اما در صورتی که صدای حجیم تری احتیاج دارید بهتر است که از میکروفون های خازنی (Capacitor) یا back- electret استفاده کنید. اگر شما میکروفون های متعددی دارید، از هر کدام یک تست گرفته و ببینید که در نهایت با کدام یک از آنها به طبیعی ترین صدای ممکن خواهید رسید.

 

 

20 نکته مهم برای ضبط بهتر صدای خواننده

 

 

6- الگوی مناسبی را برای میکروفن تان انتخاب کنید. اغلب استودیوها برای ضبط خواننده از میکروفونی استفاده می کنند که حداقل صدا را از اطراف و پشت جذب کند. اگر چه یک میکروفون چند منظوره (Omni-mic) با کیفیت مشابه، عموماً صدای طبیعی تر و بارزتری را تولید می کند .

 

 

الگوهای قطبی میکروفون
الگوهای قطبی میکروفون

 

 

7- میکروفن را در فاصله مناسب قرار دهید، چون اگر خیلی نزدیک به خواننده باشد، ریسک pop ها زیاد می شود و همچنین هر زمان که خواننده کوچکترین حرکتی کند، در مقدار صدا به طرز قابل ملاحظه ای تغییر به وجود خواهدآمد.ضمنا میکروفون های خازنی نوعی حالت اغراق در فرکانس بم را دارا می باشند که با تغییر فاصله خواننده نسبت به میکروفن تغییر می کند.
پس آمد صدایی که در اتاق می پیچید، در ضبط تاثیر می گذارد و صدای ضبط شده کمی دور و درهم به نظر می رسد. بهترین فاصله میکروفون از خواننده بین 15-24 سانتی متر می باشد.

 

8- نفوذ صدای اتاق رابه حداقل برسانید. یک میکروفون، هم صدای مستقیم خواننده و هم پس آمد صدای تولید شده در اتاق را، با هم می گیرد.

 

9- استفاده از تکنیک های میکروفون برای کنترل مقدار صدا؛ اگر بتوانید خواننده را وادار کنید که به هنگام خواندن نت های بالا کمی خود را از میکروفون عقب بکشد، ریسک خراب شدن صدا (over loading) کمتر می شود و صدا یکنواخت تر می شود، در نتیجه شما (در هنگام میکس) احتیاجی به کمپرس کردن زیاد، نخواهید داشت. همچنین برای جلوگیری از نزدیک شدن بیش از حد یک خواننده آماتور به میکروفون، می توانید از یک فیلتر pop- shield در حدود 5/7 سانتی متر میکروفون، استفاده کنید.

 

10- در صورت امکان ، میکروفون را بر روی پایه قرار دهید. فقط در صورتی میکروفن را به دست خواننده دهید که عدم اینکار روی نتیجه کار اثر مطلوبی نگذارد (یعنی روی حس خواننده یا قطعه، منفی تاثیر بگذارد) هنگامی که خواننده ،میکروفن را با دست نگه می دارد، مخصوصا اگر میکروفن خازنی باشد مطمین شوید که دست او روی محیط پشت میکروفن قرار نداشته باشد، چون باعث تاثیر گذاشتن بر روی جنس و شخصیت صدای ضبط شده می شود.

 

 

 

 

11- هرگز به چیزی غیر از بهترین صدایی که از خواننده می توانید بگیرید، قناعت نکنید و توقع نداشته باشید که این امر در یک برداشت میسر شود.

 

12- از کمپرس مناسبی استفاده کنید. حتی خواننده های حرفه ای هم نمی توانند به هنگام ضبط، به شما ضبط یکنواختی را ارائه دهند، به همین جهت، استفاده از کمپرسور به مقدار کم در هنگام ضبط، مفید است. شما نهایتا به این نتیجه می رسید که کمتر از کمپرس به مقدار بیش از حد استفاده کنید و باید از کمپرسوری استفاده کنید که یک ویژگی منطقی و نسبتاً خنثی داشته باشد. سعی کنید مقدار (gain) Reduction کمپرسور را بین 8-5 دسی بل در بالاترین حد بگذارید و اگر کمپرسورتان حالت auto دارد، از آن استفاده نکنید.

 

13- از اینکه برای خواننده (درهنگام میکس) از کمپرس بیشتری استفاده کنید، نترسید. با توجه به اینکه در میکس سلیقه شما نقش عمده ای را ایفا می کند. شما می توانید هر دو مدل کمپرسور ضعیف و قوی را امتحان کنید و بهترین را انتخاب کنید. البته اگر از کمپرسور با شدت بالا استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که حتما قبل از آن از gate استفاده کنید تا از رو آوردن صداهای اضافی در هنگام مکث بین جملات خواننده، جلوگیری کنید.

 

14- درهنگام ضبط خواننده، از gate استفاده نکنید ، یک gate نامناسب در هنگام ضبط، می توانید نتیجه یک برداشت خوب را کاملا برعکس کند، بنابراین gate را برای مرحله میکس نگه دارید. از gate قبل از هر کمپرس استفاده کنید ولی مقدار آن را زیاد نگیرید که تمامی صداهای تنفس قبل از ادای کلمات از بین بروند، چون این صداها، جزئی از شخصیت ضبط خواننده هستند و بدون آن ها ضبط شما صدایی مصنوعی می دهد.

 

15- از اکولایزر (EQ) استفاده افراطی نکنید؛ در غالب مواقعی که از EQ  برای حذف فرکانس های اضافی استفاده می شود، نتیجه خوبی می دهد ولی افزایش زیاد mid- range معمولا منتهی می شود به صدای دگرگون و تو دماغی، بنابراین تا جای ممکن از EQ با مقدار کم استفاده کنید، البته در مواردی که با میکروفون مناسبی ضبط کرده اید . در هر حال اگر موارد فوق رعایت شوند، شما به EQ زیادی نیاز نخواهید داشت.
مواقعی است که از EQ استفاد های خلاقانه ای می کنند که بهتر است در این گونه موارد حتما از یک نوع سخت افزاری (outboard EQ) با کیفیتی خوب استفاده شود، زیرا تفاوت بین یک اکولایزر نرم افزاری و یک سخت افزاری خوب، بسیار مشهود است. از افزایش فرکانس افراطی فرکانس های بالا (high and boost) اجتناب کنید، زیرا باعث افزایش شدت سیلاب ها، رو آمدن صدا های زمینه و در نهایت گوش خراش شدن نتیجه نهایی در هنگام باز شنوی می شود.

 

 

 

 

16- از Reverb استفاده نکنید. طبق یک قانون کلی، آهنگ های شلوغ به مقدار کمتری Reverb احتیاج دارند و آهنگ های آرام که نیاز به فضا سازی بیشتری دارند، خواه ناخواه ما را مجبور به استفاده از Reverb بیشتری می کند. قبل از استفاده Reverb، حتما به یک آهنگ موجود در بازار که سبک آن به کار شما نزدیک است گوش دهید و برای استفاده از Reverb از آن ایده بگیرید.

 

17- اگر صدای خواننده خیلی شفاف ضبط شده باشد، ممکن است در صورت اضافه کردن Reverb سیلاب های آن با اغراق به گوش برسند. در این موارد به جای استفاده از de- esser که معمولا صدا را مصنوعی می کند، کمی روی Reverb feed کار کنید. همچنین با امتحان کردن انواع Reverb ها می توانید، شدت این سیلاب ها را کمتر کرده و نتیجه دلخواه برسید.

 

18- اگر مجبور به استفاده از de- esser روی خواننده هستید، از یک نوع تک خطی استفاده کنید (Split- band) به جای این که از کمپرسوری با یک EQ دریک مسیر (CHAIN) قرار گرفته اند، زیرا نوع تک خطی اثرات منفی کمتری را ایجاد می کند. بهتراست برای تصحیح مساله سیلاب ها، هنگام ضبط، جای میکروفن را درست کنید و یا نوع آن را عوض کنید تا این که بخواهید این مشکل را درمیکس جبران کنید. قراردادن میکروفن، بالاتر و یا پایین تر از دهان خواننده ، بعضی اوقات موثر می باشد.

 

19- سعی کنید به هنگام استفاده از Echo یا Delay، زمان آن را با آهنگ تنظیم کنید، که هم می توانید با محاسبه زمان Delay و تنظیم آن با سرعت موسیقی و یا به وسیله استفاده از امکان tap tempo (اگر مقدور باشد)، این کار را انجام دهید. برای اکو هایی (Echoes) که ریتم مشخصی ندارند از یک multi tap delay با تکرار های نامنظم استفاده کنید.

 

20- برای اطمینان از این که آیا صدای خواننده، شدت (volume) مناسبی دارد، پس از اتمام کار میکس، می توانید از بیرون اتاق به کارتون گوش دهید و آن را با موسیقی الگوی خود (که قبلا اشاره شد) مقایسه کنید. خواننده ها مهمترین قسمت های یک آهنگ هستند، بنابراین باید از لحاظ شدت و پرسیکتپو جلو و تفکیک باشند ولی نه آن قدر زیاد که خواننده و زیر صدا باهم مخلوط شوند و از هم قابل تفکیک نباشند.

 

 

 

 

نویسنده : مهراد شریف بختیاری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X