حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

20 نکته مهم در هنگام استفاده از افکت ها

 

 

20 نکته مهم در هنگام استفاده از افکت ها

 

 

بیست نکته مهم در هنگام استفاده از افکت ها:

 

 

1- Reverb ، توهمی از ایجاد فضا را می سازد ولی در صورت استفاده بیش از حد آن، مرکزیت یک صدای طبیعی را از بین می برد. اگر می خواهید، پرسپکتیو خاصی از یک یا چند صدای استریو در یک میکس، را حفظ کنید، از یک Reverb مونو استفاده کرده و جهتی به Reverb بدهید که درست همانند حالت اصلی همان صدا باشد.

 

2- Reverb برای آهنگین تر کردن صدای خواننده و نشستن بهتر آن بر روی میکس بسیار کارآمد است، ولی استفاده از آن به مقدار زیاد، به جای اینکه خواننده در جلوی موسیقی قرار گیرد باعث فرستاده شدن صدای خواننده به عقب می شود.

این مطلب را می توانید با استفاده از predelay، در Reverb به مقدا  60-50 ms یا با استفاده از یک برنامه Reverb که مقدار زیادی بازتاب اولیه (early reflection) دارد، تجربه کنید. و این امر باعث تقویت کردن صدای اصلی می شود. شما می توانید با گوش دادن به موسیقی های مورد علاقه تان خیلی چیزها را یاد بگیرید و ببینید که چه مقدار و چه نوع Reverb در آنها استفاده شده. اکثر مواقع این مقدار کمتر از آن چیزی است که شما فکر کنید.

 

3- Reverb های درخشان (bright) می توانند صدای خواننده را شفاف تر کنند ولی ممکن است باعث اغراق در سین ها شوند. به جای استفاده از deesser، در Reverb از feed  استفاده کنید تا سین ها قبل از اعمال Reverb از بین بروند.

 

4 – از آنجاییکه، Reverb تقریبا از مهم ترین افکت ها در استودیو می باشد، به استفاده از یک نوع کیفیت ضعیف نرم افزاری آن، قناعت نکنید بلکه در صورت امکان از Reverb سخت افزاری خوب استفاده نمایید. در غیر این صورت حداقل از یک مدل نرم افزاری خیلی خوب استفاده کنید و برای عمل آوردن صدای خواننده، آن Reverb را به صورت (non-real-time)،روی فایل اعمال کنید.

 

 

5- صدای خواننده تقریبا همیشه احتیاج به کمپرس دارد، ولی به جای اینکه همه ی کمپرس را در هنگام ضبط اعمال کنید، مقدار کمتری از آن چه را که فکر می کنید اعمال نموده و در صورت نیاز مقدار دیگری را در هنگام میکس به آن اضافه کنید. این پروسه دو مرحله ای شما را مطمئن می سازد که یک صدای بیش از حد کمپرس شده را ضبط نمی کنید، ضمن اینکه به شما اجازه می دهد تا شدت سیگنال ضبط شده را هموار کنید.

 

6- کمپرسورها، همانطور که صداهای آهسته را بالا می آورند، نویزهای آن را هم بلندتر می کنند. بنابراین موقع استفاده از کمپرسور در هنگام میکس، از gate، قبل از کمپرسور استفاده کنید. همچنین بیش از مقدار مورد نیاز از کمپرسور استفاده نکنید و گرنه نسبت سیگنال به نویز شما (signal to noise) بی جهت کاهش می یابد.

 

7- حتی الامکان از gate در هنگام ضبط استفاده نکنید، زیرا یک gate نامناسب می تواند یک ضبط خوب را بوسیله ی تکه تکه کردن قسمت های ضبط شده کاملا نابود کند. به جای این کار، بهتر است در هنگام میکس از gate استفاده کنید.

 

8- حتی المقدور، همیشه قبل از Reverb، از gate استفاده کنید نه بعد از آن چون gate ها می توانند به سادگی، انتهای Reverb های طولانی را بخورند. گذشته از این اگر بعد از gate، از Reverb یا echo استفاده کنید، هرگونه اثر تصنعی که در اثر gate ایجاد شده باشد، بطور کامل توسط decay، Reverb، یا echo مسطور می شود.

 

9- سعی نکنید، همیشه از حداکثر gate ممکن استفاده کنید، بعضی اوقات شنیده شدن صداهای اضافی پس زمینه در کنار صداهای اصلی، میکس شما را طبیعی تر جلوه می دهد. در مورد سازهای کوبی اگر مقدار gate به جای حداکثر ،در حدود 12 دسی بل تنظیم شده باشد، سریعتر باز شده و صدای بهتری خواهد داشت.

 

10- استفاده از noise- reduction ها برای کم کردن hiss، در هنگامی که فایل شما فاقد سکوت لازم برای فعال شدن gate می باشد، کارآمد است.

ولی به هرحال برای اطمینان از اینکه فرکانس های بالا را به مقدار زیادی از دست ندهید، می توانید برای این افکت دو حالت مقایسه ای A/B بگذارید و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید و در صورت امکان با تغییر مقدار Threshold به آرامی می توانید به مقدار لازمی که در حد فاصل بین( هیس قابل شنیدن) و (حذف فرکانس های بالا) می باشد، برسید.

 

11- هرگز به صدای بم، Reverb طولانی ندهید، مگر اینکه دلیل هنرمندانه و خاصی داشته باشید، زیرا این مسئله باعث کدر شدن فرکانس های بم در میکس شما می شود. اگر می خواهید کمی فضا به Kick بدهید، از یک Reverb(Short Ambiance) و یا ترجیحا از یک (gated reverb) استفاده کنید. اگر در وضعیتی قراردارید که مجبورید به کل drums  در طول میکس reverb بدهید، roll off کردن فرکانس بم باعث می شود که Reverb شما، صدای واضح و شفاف تری بدهد.

 

12- Chorus، افکتی کارآمد برای ایجاد حس فضا و حرکت است، اما این افکت نیز باعث عقب رفتن صدا می شود، همانند Reverb.

 

 

13- اگر شما به صدایی  در میکس احتیاج دارید که باید حتما Chorus داشته باشد، یک کپی از همان صدا رابه صورت خشک (بدون افکت)، به یک طرف و صدای Chorus دار را به طرف دیگر بدهید، یا اطمینان حاصل کنید که تنظیم ( arrangement) موسیقی، فضای کافی را برای صدای Chorus دارتان، مهیا کرده است.

 

14- اکولایزر کردن، چاره ی دیگری برای طبیعی تر کردن (تصحیح) یک صدا است ولی نتیجه ی آن معمولا به ندرت رضایتبخش می شود. با این وجود ،در بعضی مواقع که اکولایزر کردن لازم است، کم کردن ( cut) فرکانسهای قوی، عموما نتیجه ای طبیعی تر می دهد تا زیاد کردن (Boost) فرکانس های ضعیف، خصوصا در مورد صدای خواننده و سازهای آکوستیک ، این مطلب خصوصا در مورد اکولایزرهای ارزان قیمت، که اغلب با زیاد کردن فرکانسهای MID باعث ایجاد صدایی تو دماغی می شود، صدق می کند.

 

15- صداها معمولا در یک میکس بهتر خواهند نشست، در صورتیکه آنها را توسط فیلترهای (High & Low Pass) کنترل کنید، زیرا این عمل باعث محدود کردن حجم طبیعی آنها می شود. بسیاری از میکسرها الزاما فیلتر مناسبی(sharp filter) برای این منظور ندارند، اما فیلترهای side chain کار گذاشته شده روی gate ها معمولا برای این کار مناسبند. شما می توانید به سادگی gate را در حالت side chain listen mode  ، قرار داده و سپس از فیلترها برای اصلاح فرکانس های اضافی استفاده کنید. گیتارهای آگوستیک در صورتیکه با همین روش، فرکانس بم آنها Roll off  شود، معمولا خیلی بهتر روی میکس می نشینند ولی فرکانس Hight  آنها می تواند، دست نخورده باقی بماند.

 

16- هنگام شروع یک میکس، سعی کنید شدت صداها را یک بار قبل از اضافه کردن هر گونه پروسه یا افکتی، تنظیم کنید. پس از آن صدای خواننده را مقدار بیشتری کمپرس کنید( در صورت لزوم) و بعد مقدار کافی Reverb به آن بدهید تا به نحوی روی موسیقی زمینه بنشیند. وقتی که از لحاظ بالانس و طنین به مقدار رضایت بخش رسیدید، آن وقت اضافه کردن افکت ها بسیار ساده تر خواهد بود. همیشه به خاطر داشته باشید که در اغلب موارد افکتها برای جلا دادن به اصوات به کار می روند نه برای جبران ضعف بالانس یا خرابی صدای ضبط شده.

 

17- هرگز سعی نکنید نوازندگی بد را با استفاده از انبوه افکتها، پنهان کنید( این کار هیچ فایده ای ندارد). اگر چه به لطف تکنولوژی مدرن امروز، ناکوک بودن (فالش بودن) صدای خواننده غالبا می شود با پردازنده های تصحیح کوک مثل نرم افزار (Antare Auto tune) و یا سخت افزار ATRI جبران کرد.

 

18- از افراط در هنگام استفاده از تصحیح کننده هایی Enhancers که برای عمل آوردن یک سری سیگنال ترکیبی ( مثل یک میکس کامل) استفاده می شوند. بپرهیزید. هر چند که ممکن است دچار وسوسه ی افراط در آنها شوید. از دکمه ی By pass مکررا استفاده کنید تا ببینید صدای شما اساسا چقدر تغییر کرده است، و اگر مقدار زیادی high end به میکس اضافه کردید، حتما این عمل را روی فرکانس های بم نیز امتحان کنید تا مطمئن شوید که کل میکس در حالت متعادلی قراربگیرد.

 

19- معمولا بهتراست که فقط اندکی از عناصر میکس را فقط برای برجسته تر کردن آنها از دیگر عناصر Enhance کنید. در هنگام Enhance کردن خواننده ،با دقت به آن گوش دهید، چون این عمل معمولا موجب اغراق در سین ها می شود.

 

20- ابزارهایی که برای افزایش پهنای استریوی یک میکس به کار می روند، می توانند اثرات مضری روی کارهای mono بگذارند. برای جلوگیری از این مسئله می توانید از دکمه ی پخش مونوی mono  میکسر خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که میکس شما به هنگام پخش آثار از رادیو یا تلوزیونهای mono، اهمیت دارد. دقت کنید که بالانس یا طنین کار تغییر نکرده باشد.اگر اینطور بود، پهنای کمتری را به کارتان اضافه کنید و یا فقط صداهای کم اهمیت تر مثل پرکاشن های غیر ضروری ، اصوات افکتیو (sfx) و بازگشت افکت ها ( effect returns) و غیره را جداگانه گسترش پهنا دهید.

 

 

 

نویسنده : Paul White

منبع : مجله Sound on Sound

دیدگاه کاربران 2 دیدگاه
  • مجله 17 شهریور 1398 / 8:31 ب.ظ
    0 0

    سلام وب سایت جامعی دارید. ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X