چند نکته در مورد افزایش تراز صدا در میکس
چند نکته در مورد افزایش تراز صدا در میکس
چگونه می توانید به حداکثر درجه صدا در میکس، قبل از مرحله مسترینگ برسید، در حالی که اطمینان دارید که خروجی اصلی تان برش نخورده است؟
در هنگام کار در DAW ها ،Digital Analog Work Staiton، تعیین کننده ترین و مهم ترین، عامل، جلوگیری از رسیدن درجه صدای نهایی به نقطه قرمز می باشد ولی آسان ترین پاسخ، پایین کشیدن درجه صدای نهایی،Master، به ناچار است، لیکن این امر روی کل بلندی صدای میکس تاثیر گذاشته و مرحله مسترینگ را، به خصوص در مهم ترین قسمت آن یعنی ،عامل بلندی صدا، Loudness Factor را سخت تر می کنید.
فرض می کنیم که این سوال یک پیامد جامع و منصفانه از یک شیوه برداشت کلی در مورد یک جلسه میکس می باشد. ممکن است که بدانیم چگونه در یک میکس، شدت صدای Bass و Bass drums را نسبت به یکدیگر تعیین کنیم و همچنین خواننده و سازهای دیگر نیز کاملا معقول و منطقی تنظیم کنیم ولی درست در زمانی که فکر می کنیم که به شدت صدای درستی رسیده ایم، یک قله صدا ،peak، در آهنگ یا هر نوع عامل مزاحم دیگری باعث کلیپ ،Clip، شدن صدای کلی، Master، می شود که ما را مجبور می کند به پایین آوردن صدای کلی Master. مطمئنا این یک وضعیت ایده آل نیست. لطفا به این نکات دقت کنید.
اولین و مهم ترین نصحیت من این است که شما باید کلا قادر به تولید میکسی باشید که کلیپ نداشته باشد. هیج چراغ قرمزی نباید در کل میکس، از ابتدا تا انتها به وجود بیاید. اگر چه این نصیحت خیلی ابتدایی به نظر می رسد ولی ضمنا باید این را هم بگویم که شما ضبط هایی را که برای من فرستاده می شود را تاکنون نشنیده اید. پس به یاد داشته باشید که خاموش ماندن چراغ قرمز Clip، بسیار بسیار مهم است.
حالا این سوال پیش می آید که چگونه می توان با وجود خاموش بودن چراغ قرمز، به حداکثر بلندی صدا رسید؟
یک پاسخ ساده، استفاده از عمل Normalize، است که اغلب برنامه های میکس دیجیتال آن را دارند ولی این کار را نکنید چون فقط وقت تلف کردن است، زیرا بودن آن فقط تا زمانی است که پروسه دیگری را روی آن ترک انجام بدهید. تنها زمانی که من از Normalization، استفاده می کنم، موقعی است که قصد ندارم آن را برای بلندتر صدا دادن بهینه کنم.
پس اولین کاری که باید بکنید این است که محدوده peak level قطعه را پیدا کنید. ممکن است به نتیجه برسید که در سه یا چهار جای قطعه، شدت صدا بلندتر از مابقی آن است. معمولا، این مسئله اشاره به نقصی در میکس دارد. از خودتان بپرسید آیا واقعا بدرستی صدا می دهد؟ احتمالا این طور نیست ولی در موارد معدودی، این اتفاق می تواند بیافتد. حتی در هنگامی که میکس کاملا بی عیب است. برای مثال در ضبط سازهای آکوستیک مشاهده مقادیر اندکی از peaks، آن هم به ندرت، چیز غیر عادی نیست.
این پیک ها، شدت صدا را تحلیل می برند. اگر شما با automation، صدای این پیک ها را کنترل کنید، آنگاه می توانید صدای همه چیزهای دیگر را بالا بیاورید. این کار را به این صورت انجام دهید. اگر شما پیکی داشتید که 6 دسی بل از چیزهای دیگر بلندتر بود، در صورتی که بتوانید آن را پایین آورید و به درجه نرمال برسانید، آن گاه کل قطعه شما 6 دسی بل می تواند بلندتر صدا دهد.
کنترل پیک ها گاه و بیگاه بهتر است به صورت دستی ،manual، انجام گیرد. حتی اگر تعداد آن ها کمی زیاد باشد. برای مثال ممکن است با یک صدا Snare ناگهانی برخورد کنیم. یکبار دیگر به میکس ها برای نمونه، به میکس اصلی باز می گردیم تا ببینیم آیا ممکن است در آن جا این مشکل حل شود، احتمالا به وسیله کمپرس کردن آن کانال Snare channel. در غیر این صورت غالبا شما می توانید از یک limiter برای پایین آوردن پیک های کوتاه مدت استفاده کنید، بدون این که هیچ گونه عوارض قابل توجهی داشته باشد. بعد می توانید شدت صدای بقیه چیزها را بالا بیاورید.
اگر پیک ها، کوتاه مدت نبودند، آن گاه می توانید از یک کمپرسور استفاده کنید. برای این منظور و برای جلوگیری از کمپرس شدن شدید صدا، به غیر مواقعی که به عمد می خواهید صدایتان کمپرس شده صدا دهد، از ratio و threshold کم، به همراه release time طولانی مناسب استفاده کنید. یکبار دیگر شما می بینید که می توانید شدت صدای کل قطعه را تا مرز چراغ قرمز، بالا بیاورید، بدون این که در واقع کلیپی داشته باشید.
این بحث در اینجا خاتمه می یابد و همین مقدار برای رسیدن به نتیجه خوب کافی است. این ها پایه های فن بهینه سازی و بلند کردن شدت صدا بودند که ذکر شد. بعد از آن عمل mastering می بایست به بهترین شکل ممکن، صورت گیرد.
مقالات مرتبط :